fredag 24 oktober 2014

FN vecka.

 
I dag är det ju FN dagen vilket man kanske inte uppmärksammar bara sådär.
 
Vi har gjort det på jobbet genom att bl.a. äta mat från världens alla hörn, se avsnitt från människans lilla planet och sedan reflektera lite över det. Att se barn som lever i Malaysia på båtar, som nästan aldrig går iland. Som lever på fisk och grönsaker. När barnen på förskolan undrar om dom inte fryser när det blir is på havet så ler man inombords och förklarar så gott man kan.
 
På hemmaplan möts jag av en entusiastisk tonåring som vill prata om slaveriet och hur människor behandlades då. Hur piskorna ven över kropparna tills revbenen syntes och hur man utnyttjade kvinnorna då liksom nu. Jag sträcker lite på mig då, när jag märker att empatin är stark och stor, när jag ser att det finns hopp om det mesta. När jag känner att jag nått fram ändå.
 
I kväll firar vi lite, firar att min kamera kommit och att det gått bra för en jag håller av som råkat hamna i klistret. Att det är fredag, och att jag försöker duka lite rosa så här i Oktober. Rosa bandet månaden. Vi dricker spansk cava och torkar oss på servetter med franskt motiv.
 
 
 
Och jaaa. Jag är jättenöjd med kameran so far.... Japanskt! Jag skänker 5:- för varje kommentar på det här inlägget till cancerfonden. 
 


5 kommentarer:

  1. Kul att du gillade kameran!

    Cava låter mycket smarrigt!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Så härligt! Det gäller att ta tillvara på varje tillfälle att fira.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Förstår du är stolt i mammahjärtat! Så viktigt att ens barn känner empati. Mysigt ni ser ut att ha haft det. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Skönt med engagerade och medvetna barn som vill diskutera! Kram

    SvaraRadera
  5. Kan denna kommentar, genom din generositet, ge pengar till cancerfonden, så är jag väldigt glad! Vilken bra ide. Ska tänka på din goda tanke och göra något liknande hos mej. Man ska väl egentligen inte bara snyta ideer, men när det gäller välgörenhet är det väl en god gärning. Tack!

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!