tisdag 2 september 2014

Syltlök & lyx

 


 
Det här med lyx är ju en fråga om vad man har och vad man skulle vilja ha, eller sånt som man kanske inte unnar sig varje dag. Det ser ju olika ut hos var och en, så är det faktiskt. För mig kan lyx vara sånt som kostar pengar just därför att det inte finns så mycket av just pengar här hos oss. Som en hotellvistelse, eller SPA weekend eller sköna behandlingar. Det kostar en del. Nu klagar jag inte alls, utan jag har ju en annan sorts lyx i mitt liv, men man tar det för givet.
Till exempel.. jag bor fint på landet i hus, ett alldeles eget hus med pool.. jag menar det är ju ganska så lyxigt i alla fall för förortsfolk i höghus som har sådana drömmar. Eller som min vän skrev, att jag åker till Öland för att skåda fågel och går på skördefest, bor på vandrarhem med den finaste människan i världen, ja det kanske någon tycker är häftigt och lite av en sorts lyx. Tack fina Maria för att du påminde mig om detta. Jag ska aldrig mer vara avundsjuk.. jo litegrann för drömmar ska man ha och sen att se och uppleva andras lyx och samtidigt glädjas åt det, det är bra. Det gör jag också så klart. Vad har nu syltlök med det här att göra då?
 
 
 Jo, att göra egen syltlök, ja det är jättelyxigt tycker jag. Här äter vi ekologiska grönsaker som vi odlar själva, vi syltar och lägger in, fryser in våra morötter och annat till kommande säsong och Visst jag fattar att det är en underbar lyx.  Japp det gör jag!
 
Vad är lyx för er?
 
 

5 kommentarer:

  1. Vilket fint och tänkvärt inlägg Pia! Egna grönsaker och en egen täppa är verkligen en lyx, håller med! Och egen pool, inte alla förunnat.

    Eftersom jag har haft så många nära och som blivit sjuka och vissa även dött kring mig så är hälsan en lyx för mig. Även att få tid att umgås med familj och vänner utan stress, att finna kvalitetstid utan att hela tiden tänka på det som ska hinnas med i framtiden.

    Många kramizar från aka

    SvaraRadera
  2. Fina fina Pia, att göra egen syltlök är VERKLIGEN lyx!!! Jag har flera ggr under denna sommar stolt skrutit för P om min odling där ute, och du ska veta att jag nämnt din hög med lök som du visade i ett inlägg! Jag är verkligen imponerad på ditt odlande! Närproducerat och ekologiskt är DYRT ute i butiken, så där snackar vi LYX! För mig är det också lyx att ha hälsan i behåll och att min familj mår bra. Jag har ju gått igenom både det ena och det andra genom åren, det vet du ju... Och så tycker jag det är LYX att jag och P fortfarande älskar varandra och är kära efter alla år och allt vi gått igenom :)
    Största kramen till dig Pia, och det är klart vi ska bada! Hoppas du kan stå ut med att traska igenom ett ofärdigt "basturum" bara, det är inte så lyxigt där ;)
    Och förresten... hotellet var "gratis", vi bokade det för bonuspoäng ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig! Visst är det lyx att kunna njuta av det man har :-) Det är Lyx att få leva med den person man älskar mest i hela världen. Det är lyx att få vara frisk. Det är lyx att få leva just nu och här :-)
    Var på Öland bor ni? Hoppas att kunna övertala min man att vi ska åka över ;-) vore så himla kul att träffas IRL.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Lyx kan betyda så mycket. För mej är det nog ibland lika med tacksamhet. Att få var frisk, ha bra familj och vänner, kunna njuta av god mat, t ex bönor från grannens land, plommon från mitt plommonträd! För många innebär nog lyx något dyrt. Tankvärt inlägg!

    SvaraRadera
  5. Åh syltlök som är så gott! Lyx kan vara allt mellan himmel och jord. Men att äta egna grönsaker är definitivt lyxigt för mig! En liten tripp till NY skulle inte heller sitta fel :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!