Att duka ett bord kan ju vara väldigt enkelt men ibland lite svårare. En vanlig torsdag så dukar man snabbt fram några tallrikar, glas och bestick. Inga märkvärdigheter till pannkakan kanske..
Fast ibland så är det inte vanlig torsdag och pannkaka utan lite mer extra.
Jag börjar med duken, själva grunden på dukningen. Jag väljer en linneduk, en ostruken. Kära mor och mormor skulle ha dånat om jag bjudit dom på middag. En ostruken eller omanglad duk finns inte i deras värld. Jag tycker det är viktigt att tänka på vilka man bjudit när man dukar och vilken typ av mat man serverar. Den här dukningen passar tex. kanske inte lika bra på poolpartyt. Det här är en mer högtidlig dukning enligt mig. Om Mormor och Mamma skulle komma så hade jag absolut strukit duken ordentligt. Vem vill att gästerna ska sitta och reta sig på en ostruken duk?
Efter dukvalet så använder jag en silvrig undertallrik till de gamla silverbesticken. Skedarna är arvegods, de andra besticken är loppisfynd.
Oputsat matsilver skulle inte heller gå hem hos kära mormor,
inte hos mig heller egentligen.
Om man tittar noga så finns det ett vackert mönster vävt i duken. Det hade förmodligen framträtt mer om den varit slät.
Tallrikarna går i gröna nyanser precis som servetterna.
Glasen idag är våra bröllopsglas.
Själva dekorationen, det roligaste... kan vara precis vad man vill, absolut blommor, gärna ljus, pärlband, paljetter bara att ta det man har. Jag är svag för murgröna och rosenblad.
Det var min dukning, fler finns på fabriken i vanlig ordning.