Visar inlägg med etikett Tisdagstema fabriken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tisdagstema fabriken. Visa alla inlägg

torsdag 17 januari 2013

KRISPIGT VINTERVITT- TEMA

 Vintervitt men inte särskilt krispigt, inte riktigt kritvitt men det är ju inte vintervitt heller tycker jag. Vitbroderier och spetsdukar i  mitt linneskåpet. 


Lite mer krispigt i den här spetsgardinen. Kontrasten mot det svara är så skarp och vass som is.

Tillsammans med grönt så blir den vita lilla blomman extra krispig och vintervit.


Lite klurigt tema hos fabriken idag. Titta in för fler krispiga vintervita bilder.

torsdag 27 december 2012

DUKNING

 Att duka ett bord kan ju vara väldigt enkelt men ibland lite svårare. En vanlig torsdag så dukar man snabbt fram några tallrikar, glas och bestick. Inga märkvärdigheter till pannkakan kanske..
Fast ibland så är det inte vanlig torsdag och pannkaka utan lite mer extra.
Jag börjar med duken, själva grunden på dukningen. Jag väljer en linneduk, en ostruken. Kära mor och mormor skulle ha dånat om jag bjudit dom på middag. En ostruken eller omanglad duk finns inte i deras värld. Jag tycker det är viktigt att tänka på vilka man bjudit när man dukar och vilken typ av mat man serverar. Den här dukningen passar tex. kanske inte lika bra på poolpartyt. Det här är en mer högtidlig dukning enligt mig. Om Mormor och Mamma skulle komma så hade jag absolut strukit duken ordentligt. Vem vill att gästerna ska sitta och reta sig på en ostruken duk?
 
Efter dukvalet så använder jag en silvrig undertallrik till de gamla silverbesticken. Skedarna är arvegods, de andra besticken är loppisfynd.
 
Oputsat matsilver skulle inte heller gå hem hos kära mormor,
inte hos mig heller egentligen.
Om man tittar noga så finns det ett vackert mönster vävt i duken. Det hade förmodligen framträtt mer om den varit slät.
 
Tallrikarna går i gröna nyanser precis som servetterna. 
 
 
Glasen idag är våra bröllopsglas.
Själva dekorationen, det roligaste... kan vara precis vad man vill, absolut blommor, gärna ljus, pärlband, paljetter bara att ta det man har. Jag är svag för murgröna och rosenblad.
Det var min dukning, fler finns på fabriken i vanlig ordning.







torsdag 20 december 2012

PAKETINSLAGNING!

 
Ja, men visst, paket hör ju julen till. Jag som fått en lätt psykos, kallas julfeber... har inte slagit in en endaste julklapp ännu. Jag kan ju inte bidra här, eller? Jo jag kan bidra med att jag är väl förberedd...
Både tape och snören samt papper finns på plats.
 
I fönstret hänger det snurrandes girlanger som sig bör, en gammal julklassiker... Men var är själva innehållet? Suck! Jag fortsätter jakten.... Kolla in på fabriken, där finns det kanske några inslagna paket...







torsdag 13 december 2012

VARDAGSRUM -TEMA



Vardagsrum..
ja det är precis som det låter tycker jag. Ett rum där man är till vardags. Fast vi är där till fest också för vi har inget finrum. Det är en sorts kombination. Vårt vardagsrum hänger i hop med köket som ju är ett vardagsrum i sig.
Vi sitter där och kollar tv, myser i brasans sken och spelar lite musik eller sällskapsspel. Här intar vi en läcker kvällsbuffé, räkor eller bara en god kopp kaffe. Det slumras en del också kan jag erkänna, den sköna soffan och den mysiga känslan här inne är så avkopplande. Stora fönster, högt i tak och så närheten till naturen utanför.
 

 


Tända ljus, krus med ingenting i, eller härliga sommarblommor, ibland eterneller eller ekgrenar. Årstiden bestämmer.
 

Ett litet försök at skapa en lite mer sofistikerad stil är vitrinskåpet med dom finaste glasen och de ädla dryckerna.


I love mitt vardagsrum. 


onsdag 14 mars 2012

Min stil.

Min Stil är temat på Fabriken.
Vad min stil kallas vet jag faktiskt inte, men det är en blandning av Romantic Prairie Style och skandinavisk stil,
lite vintage-touch också.
Det mörka träslagen var jag väldigt förtjust i ett tag men nu, nja några småmöbler får hänga med och blir rätt bra till vitt, rotting, gröna växter och massor av ljus från stora fönster.

Mattor från Konico, jag har valt chobi både i vardagsrummet och i hallen. En känsla av solblekt på något sätt. Huset som är en före detta sommarstuga byggd på 60-talet har ingen riktig själ. Svårt att hitta en stil som matchar en 60-talsstuga ombyggd på 80-talet och rustad år 2000.

 Älskar tegel, bränd lera och ved tillsammans.

I hallen som ligger i den mörka delen av huset är det det vita som dominerar. Lite guld och varmt brunröda inslag här och där.
Romantisk stil i sovrummet med vita sängmöbler.  
Färgklickar i form av plädar och kuddar.



 Även i köket finns det lite mörka träslag, bänkskivor i valnöt och jag fortsätter med vitt och en accentfärg till det
beroende på årstid.
Nu är det rosa som gäller.
Blandar gärna med lite metall som silver t.ex . Min kärlek till det gamla blandas med det nya och i husets hjärta ska det vara puls!