onsdag 18 november 2015

Det här med yoga...

Jag har ju som vissa kanske redan vet drivit ett litet friskvårds ställe. Jag utbildade mig till Friskvårdsterapeut och idrott-motionsledare för att jobba med det på heltid. Där hade jag bland annat Yoga på programmet. Vi var ett gäng som körde poweryoga på söndagar. Sen när jag la ner så fortsatte jag med lite övningar eller positioner här hemma efter en DVD som jag köpt.  Det tar ca. 20 - 40 minuter, man väljer själv vilket pass man ska utföra. Nu måste jag komma igång igen för fy farao vad man stelnar till. Yoga är ju också bra för rastlösa personer som jag. 

Man får fokusera på här och nu. Man andas på ett särskilt sätt genom övningarna som är ganska så häftigt när man kommer på det. Jag har en yogamatta som jag använder, lätt att rulla ihop och ställa undan när man är klar.

Shakti Luxury Edition
http://www.shaktimattan.se/
Ha Ha! Nej inte den här. Minns ni att spikmatta var årets julklapp 2009?
 Jag är sugen på att testa hur det är. Den fungerar så här om jag fattat rätt. Spänningar i kroppen avtar eftersom "spikarna" kommer åt spända triggerpunkter som sänder signaler till ryggmärgen. Då producerar kroppen sitt eget morfin eller endorfin och så minskar smärtan. Konstigt att jag inte köpte en då faktiskt. Nu tror jag att en kompis har en så jag ska testa hennes innan jag köper en. Har ni testat?

6 kommentarer:

  1. Jag har bara testat yoga en gång, och det var lite jobbigt i början, eftersom jag är så rastlös, men sen var det ju jätteskönt. Framförallt efteråt. Eller ja inte dagen efter, för då hade jag en fruktansvärd träningsvärk haha!

    Ja men just ja spikmattan haha, den hade jag glömt! Jag hade en och minns att jag alltid somnade när jag låg på den. Testa och se vad du tycker!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Yoga är så underbart skönt. Höll på med det i nästan 10 år innan jobbet började kräva för mycket av min fritid. Numera gör jag som du, kör lite hemma, men det är mycket roligare i grupp med en bra yogi.
    Spikmatta har jag aldrig testat, däremot använder jag en snällare variant att rulla på, foamroller. Riktigt härligt efter en dag i kontorsstolen.
    Ha de bäst. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig provat yoga.
    Däremot har jag provat på att ligga på en spikmatta.
    Men Jag tror att jag behöll tröjan på! ;)
    Minns att det inte kändes så farligt då.
    Lycka till med yogan! :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har en hemma.
    Använde den ofta förut, superskönt efter ett tag, efter det gjort riktigt ont.

    Kram N

    SvaraRadera
  5. Jag tränar yoga varje lördag och sen hemma övriga dagar. Jag har hittat några klipp på youtube jag varierar mellan :)

    SvaraRadera
  6. Yoga är bra för själen och underbart att du håller på med det !!
    Spikmattan ligger jag på när det börjat göra ont i ryggen och det hjälper tycker jag :)
    Stor kram till dig Pia
    Sanna

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!