söndag 2 november 2014

Tre rätters.

Hur jag lyckades genomföra middagen ja det vet jag inte riktigt. Alvedon och vilja kanske. Tack snälla för era "krya på" hälsningar. Jag känner mig tyvärr inte piggare idag men middagen blev i alla fall lyckad och väldigt god.
 
 
Hann göra ytterligare en insektslykta att duka med.
 

 

 Jag skar upp några skivor baguette som jag droppade olivolja, timjan och lite oregano på rostade i ugnen och så en klutt vitmögelost och persilja på toppen. Förrätten klar. Check!
 
 Kycklingfiléerna, Jag tog 3 fileér till fyra pers.(enligt grundreceptet ska det vara fläskfilé) skar dem i bitar och la ner i marinad tidigare på dan. Innan jag vilade lite på soffan. Oj vad det behövdes... ZZZZZZZZZZZ!
Sen upp igen... 
 
Marinad: 1 dl olivolja, 1-2 msk kinesisk eller japansk soya. 1 tsk sambal oelek, hackad lök eller vitlöksklyftor salt och peppar. 
 
 1 gul och 1 röd paprika. 1 rödlök. 1 liten ask cocktailtomater, 1 förpackning fetaost, 8-10 potatisar. Klyfta potatisen och lägg i smord långpanna, för stek dem i ugnen, 225 grader ca. 10 min. Skär paprikorna och löken i bitar lägg sedan på grönsakerna och kycklingen låt stå i ugnen 20-30 min och smula sedan osten ovanpå och in igen i 5 minuter.
 
 
 Såsen: Grönpesto hade jag ingen så jag mixade persilja med olja och silverlök,(ska vara vitlök) sedan rev jag lite parmesan ca.50 gram och mortlade med lite solrosfrön(jag hade inga pinjenötter) blandade samman allt och så  tillsatte jag 1 burk crème fraiche, (ska vara turkisk yoghurt) pressad lime, salt och peppar.  Jag valde ärtskott och svarta oliver som tillbehör den här gången. Mumsigt!
 
 
Äppelkakan är världens enklaste. Ta 4-5 äpplen skala och skiva ner i en form strö kanel och socker samt 1 dl. havrekli ( man kan använda ströbröd men havrekli är liiite nyttigare) på med några klickar smör och så in i ugnen ca. 25 min. serveras ljummen i glas med vaniljsås och lite sprutgrädde.
 
 
 
 
 
 
 

 
 



4 kommentarer:

  1. Det var massor med god mat - blev lite sugen faktiskt. Tråkigt att du var sjuk, men ibland blir man det vid fel tillfälle.
    Ljuslyktorna med insekter var kul!
    Må så gott och ha en bra vecka och krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Vilken meny! Wow vad gott det lät. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Oj hur orkade du fixa den menyn om du inte mådde bra. Hoppas du fick en del hjälp. Krya på dig nu så fort du kan.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. määäh!
    är du sjuk och fixade allt det där!!!
    Du e inte klok! Nu får allt maken bädda ner dig igen.
    det låter rackarns gott i alla fall...
    å strunta i plankan du! Jag kan köra åt dig med ♥
    Å så fnissar jag åt att du drog ner medelåldern..hihi..
    Jag fyller också år nu i november...hurra för oss..;)
    Kraaaaaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!