lördag 14 juni 2014

Utomhusmat!

Halloj! Nu ska jag inte komma med något dystert inlägg. Jag lovar. Flaggan är i topp igen.
 

 
 Det stormar på ordentligt här hos oss. Bäst att hålla hårt i hatten.  Det ska inte hindra oss från att grilla souvlaki i kväll. Vi ska fira en av sönerna som fyller år i helgen. En av hans favoriträtter och min med faktiskt. Fniss!
Vi äter och lagar vår mat så mycket det går utomhus i sommartider. Ibland är det svårt att variera sig. Här kommer två varianter i alla fall.
 
Vi har en öppen spis på uterummet där vi kan använda vår Muurikka. Vi blandar ihop hackad lök, renskav eller annat skav med grönsaker som man gillar och lite bacon sätter god smak. Sedan wookar man allt på stekplattan. Sist häller man på crème fraiche gärna smaksatt. Vi hade fetaost och soltorkade tomater. Ris, nudlar eller bulgur passar bra till ja potatis med.
 
Här är en variant på grillspett. Falukorv, kassler och paprika. Gillar man champinjoner så funkar det också. Roligt med färgglad mat. Till detta äter jag gärna en coleslaw sallad medans tonåringen vill ha pommes eller förkokta färspotatisar på spett.
Nej nu ska jag sätta lite fart. Äppelpajer på beställning. (Konstigt när det finns rabarber.)

6 kommentarer:

  1. ... och sen tar ni ett dopp i poolen:) Låter jättehärligt!!

    Solkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Åhh härlig sommarfeeling i din bilder.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Hej fina du och stort tack för allt rart du skrivit till mig.
    Nu sitter jag ute i en solstol och bara njuter..å slappar...skööönt! Dagen i går blev toppen.
    Vad smaskigt det där lät..grillat är ju alltid så himla...rätt..;)
    Å vad fint du skriver och lika samma olika... jag blev rörd och vad du än vart med om så skickar jag en styrkekram och vad skönt att allt är bätre nu. Å va gulligt av maken att köpa rosor och va himla bra att du liksom behövde köpa kläder...fniss...det ska jag komma i håg till då jag är ledsen nästa gång...;)
    Hoppas du har en underbar lördag!
    kram Katarina ♥

    SvaraRadera
  4. Skönt att flaggan är i topp! =)
    Härliga bilder du bjuder på!
    Kram och ha en fin kväll med de dina!
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Härligt! Flaggan i topp! Riktigt mumsiga bilder du bjuder på...dags att sätta på grillen tror jag...
    Ha en skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!