söndag 19 januari 2014

I mina händer- vik en ask!

 
 

Åh vad roligt med lite pyssel. Häromdagen så skulle jag ge bort en liten sak men hade ingen bra ask att lägga presenten i. Då mindes jag att vi gjorde pappaskar på förskolan för längesedan. Små pappaskar att förvara sångkort eller tärningar eller annat smått och gott i.
 
Man viker och klipper efter ett särskilt rutmönster. Här finns en utförlig beskrivning.
 
 Nu fick jag för mig att prova igen. Jag använde en gammal tidning som jag köpt på loppis, men det är bäst om man har lite styvare papper eller tunn kartong. Bra att öva först på ett vanligt papper.
 
Hur stor ask man vill ha beror på hur stort papper man använder. Jag har använt ett A4 ark och tidningspappret är lite större för att det ska bli ett lock.
 
Sedan är det bara att använda sin fantasi, dekorera med vad man vill eller måla på vita askar.  Fler pyssel hittar du på söndagar hos Mitt hem är min borg
Lycka till!
 
 

2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Minns att jag gjorde sådana när jag var liten men minns inte hur. Tack för beskrivningen och inspirationen. Man kan ju använda alla möjliga fina papper!

    SvaraRadera
  2. Härligt pyssel. Dottern har dille på sådana här askar så jag är väl försedd :)

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!