lördag 5 oktober 2013

Enbärsdricka och fin etikett.


 Fotoutmaningen A-Ö  I dag är det E. Man kan läsa mer om detta på länken till höger. Dagens bild får bli dessa enbär som växer på tomten.  Enbären kan man använda och krydda med. Köttet får lite viltsmak av dem. Gott faktiskt i färsrätter och såser eller i marinader.

Har man tur så kan man hitta flaskor med fina etiketter  som den här. Bilden har jag lånat här.
 Egen enbärsdricka kan man också göra om man har lust.
 
Enbärsdricka
3 dl enbär
7 l vatten
3 dl socker
½ dl mörk sirap
1 tsk humle ( finns på apotek )
Ca 3/4 msk torrjäst

 

Gör så här
   Ger ca 7 liter dricka

Mal bären i köttkvarn eller krossa dem i en mortel. Lägg bär, socker, sirap och humle i vattnet och koka i 10 - 15 minuter. Låt drickan svalna till ca 45 grader. Tillsätt jästen och rör om.

Låt drickan stå 2 - 3 dygn, gärna längre. Helst skall allt grums hinna sjunka till botten. Sila drickan genom nätsil, försiktigt så att det mesta av grumset blir kvar på grytans botten. Låt klarna och fyll på flaskor. som får stå ett par dygn tills det sista grumset sjunkit. 

Nja.. jag vet inte om jag ska ge mig på detta. Någon som testat?                  




4 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag såg Enbär. Ja de är goda att ha tillsammans med vilt.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Åh det är så gott med viltfärsbiffar och enbär. En fin kväll till dig Pia. Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Vackert inlägg Pia! Enbär har jag ingen erfarenhet av tyvärr men det passar ju som Nilla ovan säger perfekt till vilt och kött :)

    Önskar dig en fortsatt fin helg!

    Kraaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild på bären och jag kan bara hålla med om att etiketten är fin. Har nog aldrig smakat enbärsdricka men har recept på en gryta med enbär i och det blir jättegott.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!