lördag 13 april 2013

Laga persienner!



Ok! Kanske inte det allra roligaste inlägget, men visst är det trist med persienner som hänger på trekvarten? Snett och vint och superfult, tycker i alla fall jag. Jag beslöt mig för att lära mig hur man fixar till det själv. Vi bor ju i ett gammalt hus med persienner från 80-talet. Dom håller inte i all evighet, tyvärr. Pengar kan man ha till roligare saker. I dag har jag hjälpt mina föräldrar med att snygga till deras.  Huset är byggt 1968 och som sagt inget varar för evigt.
Oftast är det den lilla plastpluppen(bottenknappen) längst ner på metallskenan som gått sönder/spruckit och då hänger den ju så klart snett. Först så måste man köpa lite reservdelar, det är inte alls dyrt och finns i järnaffärer eller på byggvaruhus. Finns att skicka efter på nätet med.
 
Den här ståldelen som sitter längst ner skulle behöva fräschas upp lite, rengöring och lite sprayfärg kanske.
Sen så tar man det snöret som går i mitten av alla lamellerna, det är samma snöre som man sen drar upp persiennen med. Ta bort den gamla bottenknappen, klipp av knuten,  Det gäller att inte släppa snöret så att det far iväg uppåt, så håll i det hela tiden. Trä i genom hålet på stålskenan och sen trär man på den nya "pluppen" och gör en knut i änden sen trycker man fast den.. Färdigt!

Jag är riktigt stolt att kunna hjälpa till med sånt, fick lite härliga minipenséer som tack för hjälpen. Obs! Det tar ca. 5 minuter/ fönster och det är det värt. Bra att göra när man ändå ska putsa fönstret.
Ha det bra!
 
 

 



4 kommentarer:

  1. Tråkigt att göra , men så fint det blir när det är klart! :)

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är!
    Vi behöver köpa persienner till dotterns rum men det blir aldrig av, men nu blev jag påmind igen. Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är! Men så pillrigt...här kör vi med rullgardiner istället ;)

    SvaraRadera
  4. Borde jag nog göra också!! på vissa är "pluppen" borta vissa har inte sådan där grej som man gör runt den kring....

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!