tisdag 16 oktober 2012

Långt dygn och härliga dofter.


Min dag i Enköping/Västerås blev en väldigt lååång dag i väntans tecken. Att gå på shoppingtur utan massor med slantar är inte så särskilt kul. Jag tog ändå bilen tre mil västerut från Enköping (där jag lämnat maken på operationsbordet) för att skrota runt lite där. Extrapris på vasen och en låda med prydnader som doftar ljuvligt fick jag med mig hem från IKEA. Nu fanns det fler  fina inredningsbutiker i det köpcentret. 
Bilden från här

Hittade du något fint? Frågade hon som jobbade på Countryhouse.
Om jag gjorde....
Massor men jag köpte ingenting.
  Jag blev väldigt inspirerad ändå, fotade jag något då??? Nopp det glömde jag. Jag kollade in lite parfymer, eller Eau de Cologne kanske det heter, fast jag köpte inget där heller.

Jag pimpade lite i bilen med på tal om att lukta gott och dofta. Söt va? En doftsko. Tillbringar väldigt många timmar där, i bilen alltså.


Jag som ju är en riktig lantisbrutta blev liksom alldeles yr i huvet där ute i vida världen. Det är så otroligt mycket intryck, dofter och syner så det känns ungefär som när man åkt för mycket karusell, eller är sjösjuk. Man vill nästan bara kräkas till slut. Jag avslutade själva shoppingrundan med en stor behövlig kopp  kaffe+kanelbulle på Enköpings mysigaste café. Där doftade det helt underbart. En annan sak som var bra var att jag var alldeles ensam där och kunde samla alla tankar och intryck.

Väl hemma med man och shoppingkassar, efter en fruktansvärd bilresa i ösregn och mörker så väntade en lång och sömnfattig natt. Jag blev inte yr och illamående av alla intryck utan det var en ny attack av huvudvärk som var på G. Starka dofter kan ju utlösa ett anfall. Han, den nyopererade maken som borde legat och vridit sig i sängen av smärta, han sov så gott som ett litet barn.

P.S Jag ska få en kork till termosen av Jotex.

9 kommentarer:

  1. Kanske den söta doftskon utlöste din huvudvärk? Fast kanske det mest var situationen och lite oro för makens operation? Eller att du hade för stora förväntningar som inte riktigt infriades?

    Hoppas din tisdag är en bättre dag!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Oro och spänning inför makens sjukhusbesök kan ha spelat roll, men jag reagerar på starka dofter numera och blir illamående med huvudvärk.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  3. Att man blir helt slut efter en shoppingrunda i en annan stad kan jag ju skriva under på... Hoppas du får en bättre fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  4. Ha ha ingen kan återge en dag som du kan. Jag förstår att du blev helt slut och dofter kan få vem som helst att få ont i huvudet eller må illa. Fast jag förstår att det doftade ljuvligt på caféet.
    Ha en riktigt mysig kväll
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  5. Du är allt för gullig Pia....underbart skrivet om din utflykt till den stora staden! Men nu får du allt ta det med ro och vila dig lite! Det kommer en ny dag imorgon!
    Var rädd om dig och de dina!
    Nu får du en extra varm kram...knner du det?
    Vink vink.

    SvaraRadera
  6. Glömde: klart att du hinner blåsa glas innan du "lägger upp fötterna".
    Ja ska ta med dig någon gång.

    SvaraRadera
  7. Mmm cafeet ser mysigt ut (om det är det som är på bilderna i slutet) ;)
    Hoppas att både maken och du mår bättre! Doftljus, parfymer och annat starkt luktande/doftande/stinkande ska man passa sig noga för om man har känsligt huvud.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  8. Mycket fint, men kaféet var nog finast och såg lugnast ut. Jag har blivit som du, jag fixar inte för mycket storstad på en gång numera. Jag går här på mitt lilla berg och in och ut ur skogen så när det blir mycket intryck så blir man matt!
    Jag har varit i lilla storstan idag och nu sitter jag helt utslagen i en fåtölj och orkar inget och det drar lite i migränstället.....Hoppas vi får sova gott i natt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Ibland blir det för mycket, då kommer huvudvärken! Krya på dig och vila, hoppas vi ses imorgon?
    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!