lördag 20 augusti 2016

Fredag, natt och stillsam ro

Ännu en vecka är till ända. Jag avrundar med ett kärt besök hos en fd. kollega, ytterligare en gammal kollega sluter upp.


 Vi dricker kaffe och te, njuter av färska bär och härliga samtal om allt och ingenting. Som om tre år inte funnits, vi skrattar gott och nickar igenkännande. Fast man inte vill så är man tvungen att bryta upp och dra hemåt. Få den där fredagskänslan ni vet. Jag hjälper tonåringen att söka sitt allra första jobb, stöttar en sorgsen man som har blivit av med sitt jobb på det lilla och enda sätt jag kan.


 Vi samlas och ser på  OS finalen i damfotboll. Jag är full av beundran. Tyst och ensam efteråt slår jag mig ner vid poolen. Sitter i månskenet i pyjamas och njuter av alla de små värmeljus jag tänt. Doppar fötterna i det kalla vattnet och tänker på hur tyst det är. Jag hör inga ljud, inga syrsor eller gräshoppor kanske det heter här på våra breddgrader. Jag dricker upp det sista av vinet i glaset och tänker att livet är bra härligt ändå.  En sensommar fredag så där mitt i alltsammans.

5 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Vilket fint inlägg...
    Lite sorgset, vemodigt, lugnt, härligt och glatt...fint...på samma gång.
    Låter underbart med vin vid poolkanten mitt i natten...
    Kram o hoppas du får en fin dag i dag!

    SvaraRadera
  2. Fina lyktor!! Alltid sorgligt att ta farväl, även om man kommer ses igen.
    Tråkigt med din mans jobb.. hoppas han hittar något nytt snart! :-) Eller är han nära pension kanske?

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  3. Så fint du skriver...en stillsam kväll som du kommer att ta med dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Så vackra ord, sorgset men ändå tacksamt lugnt.
    Hua för det där med jobbsökande, min man var ju utan tillsvidareanställning i 5-6 år, men har lyckligtvis hittat ett sen två år tillbaka. Det är verkligen skitjobbigt under tiden men också väldigt lärorikt. Det är en av orsakerna till att vi lever i nuet :-)
    Ha en fin helg och njut av stunden. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Så fina ord, rofyllt med lite vemod men ändå hoppfullt, livet helt enkelt.... Ha en fortsatt fin helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!