fredag 29 juli 2016

Odlingen&skörden .

Egentligen så är det inte mitt bord. Jag menar att odla där nere i köksträdgården. Det är maken som pysslar och fixar mest. Fast när jag traskade runt där sistone så såg jag att det behövdes en hjälpande hand. Mycket ogräs som behövdes ta bort och så lite gödning och vatten så klart. Vi brukar ju hjälpas åt med det mesta så är det. Men tiden räcker inte riktigt till. Jag har ju blommorna och växthuset på mitt lilla bord.

Det är mycket roligare när du är med. Så sa han... Några svettiga minuter tillsammans där nere och så blev det bra igen. Inspirationen hämtade jag i Uppsalas Botaniska trädgård. 

Uppsala botaniska trädgård

Wooow så underbart. Nu hopas jag på att rödbetorna sätter fart. Dom trängs lite med dill och palsternackor. 

I växthuset är gurkorna på G och även vindruvorna. Om det kommer att levereras några auberginer, ja det återstår att se.

 Några tomater blir det nog i alla fall. Vindruvorna är inte heller så rikliga med skörd i år. 

Kanske jag tappat greppet och så. Jag vet inte men ... skam den som ger sig. 

Potatislandet är väldigt litet numera. Vi äter inte så mycket av den varan längre fast jag vill gärna ha några ändå. I förgrunden växer rosa rudbeckia, gul stor tagetes och  praktlysing.

Nu är det dags att ta vara på denna fredag. Tror jag ska åka iväg och shoppa lite, behöver en ny bikini. Det badas ju en hel del denna sköna varma sommar.

3 kommentarer:

  1. Som man så får man skörda sägs det ju. Men det stämmer inte alls! Rensar man inte får man inget skörda ;-)
    Så fina land ni har - helt underbart. Vi odlar på i våra höga pallkragslådor och är helt förundrade över hur mycket som går att skörda i bara tre lådor (en är det ju bara jordgubbar i). Nu när vår semester äntligen har börjat, är det dags för oss att ta tag i de försummade delarna. Men först känna in ledigheten :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket grönsaker ni har, härligt! Och säger nån så är det ju svårt att stå emot kan jag tänka! ;) Vad fint det blev!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Igår kväll åt jag krusbär direkt från buske och beundrade en annan vacker trädgård, med dignande bärbuskar. En köksträdgård är allt guld värd!
    Kul att ni hade fina dagar runt Siljan. Ska själv göra en runda där i sommar är det tänkt.

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!