onsdag 4 november 2015

Informations teknik.


Det här med IT eller informationsteknik är ju verkligen inte det lättaste här i världen. Inte för mig i alla fall som inte föddes eller växte upp med det på samma sätt som barn och ungdomar gör i dag. Jag menar, inte fanns det Ipads eller datorer i skolan på min tid. Det jag minns som hypermodernt var inlärningsstudion på högstadiet då man satt i små bås med hörlurar och så kunde läraren lyssna på oss elever och vi fick prata engelska i mikrofoner.
bild via Lnu
 Nu kan ju vilken två-åring som helst massor av teknik, de trycker och drar på plattorna eller sina föräldrars mobiler som om de vore födda med dem. Ha Ha! Vi pedagoger har det lite svårare att hänga med. Vissa kan ju mer än andra och en del kan ingenting. 
Därför så hade vi en Workshops dag förra veckan. Dom som kunde fick visa de som kunde mindre och uppgiften var att kunna göra ett pic collage, lägga ut på förskolans blogg och så att kunna skriva ut bilder direkt från I paden. Vi som bloggar tycker kanske att det där är superenkelt, fast för andra kan det vara knepigt. Inom de flesta yrken i dag så används ju IT så kurser för anställda tycker jag skulle vara jättebra. När jag jobbade kommunalt så gjorde vi  PIM, som står för Praktisk IT- och Mediekompetens. Bakom den utbildningen ligger Skolverket och syftet var att främja utvecklingen av IT i förskolan.

Office 365-utbildning på Cornerstone
Här hittar du andra bra sätt att få kompetens och färdighet inom IT. Där kan man även certifiera sig och få ett intyg på sina kunskaper.
       

1 kommentar:

  1. Precis så där är det...man lär så länge man har elever säger jag! Eller söner som kan. Har också gått PIM och lite andra utbildningar. Svårigheten är ju ofta sedan att inte all utrustning finns eller fungerar. Sedan glömmer man ju bort vad man lärt sig om man inte får hålla på med det. Och hur mycket tid har man för att testa och träna liksom? Men spännande är det och möjligheterna är ju fantastiska idag med den teknik som finns.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!