onsdag 16 september 2015

Lite matig kycklingpaj LCHF

Pajer gillar jag verkligen och fattade först inte att det gick att äta sånt när man ska undvika kolhydrater och gluten. IBS-mage och annat som psoriasis blev ju mycket bättre när jag slutade med vitt mjöl och minskade på kolhydrater. Vi hade lite rester kvar av kycklingen så det fick bli en paj med kyckling, curry, tomat och oliver.
Receptet kommer här för er som vill testa.
 
Pajskal!
2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 gram smör i tärningar
0,5 dl vatten
1 ägg
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt smör, ägg och vatten och kör ihop det till en deg. Platta ut i pajformen och låt vila i kylen 30 min.
Förgrädda skalet i 175 grader 10 min.

 
Fyllning.
2-3 dl kycklingbitar stekt eller grillad
1 lök
8-10 oliver
1 tsk curry
5-6 körsbärstomater
2 ägg
2 dl mjölk eller grädde 
1 dl riven ost
peppar, salt och lite paprikapulver.


Fräs löken finhackad tillsammans med kycklingen och curryn i lite olja eller smör.
Häll allt i det förgräddade skalet.
Vispa sedan samman ägg, mjölk eller grädde och kryddor. Strö osten över kycklingröran, dela oliverna i bitar och halvera tomaterna. Tryck ner i fint mönster och häll äggblandningen över och grädda i 200 grader ca. 20 min.
 
Jag brukar alltid låta mina pajer få stanna lite, bli lite ljumna innan servering. Med tanke på flugor och annat oknytt så får det ske under lock.
 

Serveras  med en härlig grönsallad till.

3 kommentarer:

  1. Men jag döööör så gott det där såg ut!!
    Det var länge sedan jag gjorde paj.. måste nog göra en snart jag med...
    Skönt att foten verkar bättre och åsktrötthet?? nä det har jag aldrig hört talas om...men det lät rätt skönt....fniss..
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Men alltså...hur gott!!!???? =)
    Åh, gillar ju både kyckling och paj, så måste nog testa!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!