måndag 31 augusti 2015

Tjuvknep.


Vår fula garageport. Den skulle vi fixat till i somras men ... Det finns ju dom som tyvärr inte kan skilja på ditt och mitt. Vi har haft påhälsningar två gånger av inbrottstjuvar. Usch och fy säger jag bara. Man blir så grymt förbannad och så mår man illa bara av vetskapen att någon annan har varit och rört vid ens saker. Första gången så var vi inte hemma och då bodde vi väldigt avsides med bara en granne.  Dom hade tagit sig in i villan via garaget som låg i anknytning till vårt förra hus.
 
Smycken och värdesaker var tagna och det var inte så lätt att minnas allt man hade eller vad som försvunnit. Barnens dopgåvor och min förlovningsring som jag tyvärr inte hade på mig. Sånt som är oersättligt tycker jag. Som tur var så hade vi ett vapen/kassaskåp eller ja vi har det fortfarande kvar.
 
 Där hade vi låst in lite men eftersom vi bara skulle vara borta över en natt så gjorde vi oss inte det besväret att låsa in allt. Vi lärde oss en läxa.
 
En bra sak är att fota av sina saker och kanske kvitton också. Det kan man sedan förvara inlåst. Enkelt att visa för försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme.
 
 Andra gången så var det inbrott i garaget fast denna gången visste tjuven exakt vad han ville ha. Sonens motorcross. Lite verktyg försvann också. Detta hände tidigt på morgonen och vi var hemma och låg och sov. Läskigt tycker jag. Då bröt de sönder garageporten därför ser den ut som den gör. Vi fick ett råd av polisen, gör det svårt för tjuven att bryta sig in. Ok men jag har låst och tycker att ingen ska in där utom vi. 
 Lås på altandörrar är bra, liksom timer som man kan koppla till lite olika lampor. Berätta gärna för grannarna när ni ska resa bort så de kan hålla ett extra öga. Be gärna någon komma och vattna blommor samt ta in posten.  Nu finns det ju larm också som man kan koppla in för säkerhets skull.
 
 
Fler bra tips hittar du här

 


8 kommentarer:

  1. Usch, inbrott är så tråkiga saker och för med sig så mycket. Vi har klarat oss än så länge, däremot fick vi reda ut inbrott i mina föräldrars sommarstuga vid ett par tillfället. Skittråkigt!!
    Vi har bytt ut våra gamla originalytterdörrar och ersatt dem med snarlika moderna. Hädelse tycker en del, men jag lät säkerhetsaspekten gå före. Riktiga lås och brytsäkra gångjärn. Dessutom har vi larm, direktkopplat till larmcentralen, lite timers och enjoy candles (ser så verklighetstrogna ut utifrån att det är läskigt).
    Hoppas att ni klarar er från fler inbrott. Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Nämen usch, va tråkigt! Varför kan inte folk lära sig att skilja på mitt och ditt?

    Ang din fråga om perenner, så ställer jag upp alla mina krukor med perenner på altanen, under tak, längst in mot väggen, sent på hösten. Där får de stå tills våren, nåt annat märkvärdigt gör jag inte! Nu bor jag ju i zon 1 så det kanske inte gäller för hela landet förstås!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hemska tanke! På Öland låste man varken bil, dörr eller garage...men med höstmörkret läser man om fler inbrott! Även om man inte har något värdefullt hemma så är KÄNSLAN hemsk om någon varit inne...
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  4. det är så himla tråkigt.......kram anette

    SvaraRadera
  5. det är så himla tråkigt.......kram anette

    SvaraRadera
  6. Usch ja, vi hade ju också påhälsning och blev av med lite pinaler i förrådet förra veckan. De verkar fortfarande ha härjat runt i helgen på vår gata :( Jag sover så dåligt på nätterna nu p g a det... Hoppas det snart ger sig... Usch vad onödigt det känns.
    Kram på dig!
    /Maria

    SvaraRadera
  7. Fy vad träligt! Man blir ju bara så trött! Hur svårt kan det vara - Inte ditt - inte röra!

    Kram på dig!
    Malin

    SvaraRadera
  8. Man blir galen och förbannad. Vi hade inbrott i verkstaden för flera år sedan, allt länsades, och det som kan reta en jätte mycket är verktyg som är gamla med som man bara behöver ibland...hur ska man komma ihåg dem innan man behöver dem och då hittar man dem givetvis inte... De hade backat in med en stor lastbil och tagit allt av värde. Vi har också haft dieseltjuvar 4 gånger..men nu är alla tankar inbyggda och väl inlåsta så nu får de allt jobba om något ska stjälas. Ha en fin dag! Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!