torsdag 19 december 2013

Inget NYP i jul....

 
 
Inget NYP i jul” är en kampanj som manar till ett mer hållbart konsumtionsmönster. Jag hörde talas om det i väntrummet här om dagen. Jag som inte gillar detta köpandet tyckte att det lät väldigt bra. 
Här kommer några av de bästa tipsen för en jul utan NYP som Medveten Konsumtion ger i kampanjen :
 
1)  Handla second hand, det är klimatsmart. Utöver att vara klimatsmart så är begagnade produkter till större grad giftfria, billiga och unika.
 
2)  Önska dig second hand i julklapp. Så kan vi hjälpas åt mot en schysstare jul. ( det har jag gjort)
 
3)  Känner du till din stads spännande second hand-butiker? Kolla annars in Ekoguiden som guidar till butiker med ett schysst utbud. Bra va? Jag hittade några nya och intressanta butiker.
 

Sirius Loppmarknad Uppsala
 
4)  Kolla om du hittar julklappen längst in i din egen garderob eller i en bortglömd kartong på vinden. Kanske finns där något som någon annan både behöver och vill ha? Annars kolla in begagnat sajter som Bjussa, Rensa Vinden, Blocket och Tradera.
 
En genomgående glamourös stil präglar sortimentet på Boutique M i Uppsala
 
 – Om alla i världen levde som i Sverige så skulle det krävas tre jordklot. Detta är två för mycket. Att hålla sig till second hand är ett enkelt sätt att återbruka det vi har tillgängligt och avstå från att nalla på ett fjärde ej existerande jordklot.  Så, från oss alla, till er alla; Inget NYP i jul, avslutar Marcus Qvarnström.

2 kommentarer:

  1. Håller med! Men nog kan det vara svårt att ge bort nåt gammalt avlagt i julklapp, om det inte passar den personen förstås! Kan nog tolkas lite olika tror jag.
    Vad står NYP för... nyproduktion?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Tanken är god, men jag tror inte att jag skulle ge bort något begagnat i julklapp om inte personen önskat sig det, förstås. Jag ger ofta bort istället för att kasta, resten av året ;) Visst är det mycket köphysteri till jul, det håller jag med om! :(

    När jag först läste din rubrik "Inget NYP i jul…" så tänkte jag att ni skulle leva i avhållsamhet där hemma ;) Men tror inte att du varit så öppen med det ;) Fniss…
    Kram vännen!
    /Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!