måndag 5 november 2012

Gammeldags lampslöja!

Gammeldags virkade lampslöjor fick jag en gång av min svägerska, för jag hade nämligen två skomakarlampor ovanför köksbordet innan vi byggde om till köksö. Vita slöjor på sommaren och så varje första advent så åkte de röda slöjorna upp. Det var så mysigt med det röda skenet och glöggen och doften av pepparkakor. Det var fransar eller tofsar i varje hörn, men dom tog jag bort.

 
Nu ligger dom bara där i skåpet. Synd!

 
Man kanske skulle ha en skomakarlampa i ett fönster eller i ett hörn.
Eller vad ska jag hitta på med dem? 
Någon som har en bra idé?
 




8 kommentarer:

  1. Gammaldags skomakarlampor är ju jättefina att ha i fönster. Sen till jul är det väl inte så dumt att klä på den lite rött och mjuka upp ljuset lite.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Så lustigt! Jag har en sån lampa precis ovanför där jag brukar stå och skära lök för där räcker varken såna där spottar eller annan belysning i köket och igår stod jag och tittade på min fula virkade runda historia och tänkte, tänk om jag hittade en beskrivning på en fyrkantig, så fint det skulle vara......men du har inte din svägerskas mönster, eller så........
    I alla fall är min lampa bra att ha där jag har den för det ger mig det extra ljus jag behöver.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig julstämning dina bilder väckte. Längtar!

    Kramen!

    SvaraRadera
  4. Vilka mysiga bilder! Blev så glöggsugen! :)
    Kan du inte bara använda dem som dukar om du inte har någon lampa?
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du ska hänga upp en skomakarlampa i ngt fönster, det skulle ju passa så bra hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag har 2 skomakarlampor i fönstren i sovrummet. Jag tycker absolut att du ska fram dina igen så att du får användning av de fina lampslöjorna. Jag vill också gärna ha mönstret om du har det kvar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag har 2 skomakarlampor och en god vän som har virkat så fina slöjor i olika färger till mig.
    Ibland funderar jag på om jag är gammalmodig som fortfarande använder dem. Ser faktiskt inte så många hängande i fönster nu för tiden, men jag tycker det är fint.
    Du ger mig också julstämning med dina fina bilder!
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  8. I fönstret tycker jag. Fast ett hörn kan ljusa upp hörnet fint också. Så juligt du gjort! Kram på dig! Nilla

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!