söndag 29 december 2013

Goda små rätter!

I dag blir det några enkla och relativt billiga mattips inför nyårsvickningen eller som förrätt eller till skumpan på tolvslaget.
 

 
Tacopaj är en favoriträtt som går hem hos de flesta. Tonåringen gillar den skarpt. Så bra att kunna förbereda när man ska ha gäster så man slipper stå vid spisen in i det sista. Jag gör pajskalet av smör, dinkelmjöl och grahamsmjöl. Förgrädda och fyll med  tacokryddad köttfärs, taco sås, majs, tomater, paprika och en vanlig ägg + mjölk och ost täcke ovanpå. Gräddas i ca.15 min
 
Älskar mina nya fina ugnsfasta formar från Zelected by houze.
 
 Till förrätt eller lite senare passar ju skaldjur bra. Det måste ju inte nödvändigt vara hummer. Den här klassikern går snabbt att fixa till. Spetsa till den genom att klicka på lite limeaioli istället för vanlig majonnäs.
 
Eller prova den här avokado röran toppad med räkor. Den tar lite längre tid att göra men är verkligen god. Mixa ihop ½ dl crème fraiche med ½ mogen avokado/person. Droppa i citronsaft och lite tabasco efter behag. Salta och peppra om det behövs. Toppa med skalade räkor, dill och lite citron. Stick i en Grissini pinne.
 
Men idag blir det Fettuccine alá Philadephia med bacon och champinjoner. Det är gott det också.
 
Jag gillar att äta god mat och göra vardagen lite festligare genom att "snygga till det" lite. Lägga upp på tallriken och servera som på restaurang.
 




2 kommentarer:

  1. Men oj så mycket goda tips jag hittade här inne :) Tacopaj är verkligen en höjdare, gillas här hemma också :) Och wow vilka jättefina formar att servera i, det gör ju så mycket för intrycket. Jag brukar göra tacopajen i form med avtagbar kant, ser lite häftigt ut det med :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  2. Gud vad hungrig jag blev nu:) tdet är viktigt att liva upp vardagen tycker jag också:) kram Nilla

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!