söndag 17 april 2016

Små tips för odling.

Om jag blir stressad av bakning så är växthuset ett ställe där jag coolar ner mig kan man säga. I dag tänkte jag ge er mina budgettips och lite andra tips. Jag har haft mitt lilla växthus sedan 2005 och odlat lite av varje där. Mest så driver jag upp ettåriga blommor faktiskt. 

Man lär sig med åren hur man kan göra eller hur man inte ska göra. Växthuset är enkelt och byggt av gamla fönster/glas formvirke och så ett plast tak på. Stommen är tryckvirke.  

Det var det första tipset, man måste inte köpa nya eller färdiga koncept. Det går att bygga själv ganska så billigt om man är lite händig. Vi har satt dit konsolhyllor som vi flyttar och placerar efter behov. Skyddar hyllplanen med billig vaxduk.

Jag sår vissa saker inne, det är sådana frön som ska sås i februari men sen så sår jag där ute i april eller slutet på mars. Jag använder en vanlig värmefläkt för att det inte ska frysa. 

Dom här små miniväxthusen är perfekta. Askar som det varit körsbärstomater i. Tips nr:2 Sedan spar jag alla krukor år från år. Om jag köper plantor så tar jag vara på dom krukorna också. 

Man kan ju göra egna av tidningspapper eller använda mjölkkartonger också. Man tager vad man haver alltså. Det var tips nr:3

Många vattenkannor som man fyller och låter stå är bra. Små strilar för frösådderna finns att köpa och skruva på petflaskorna.

Etiketter kan man köpa eller så klipper man av mjölkkartonger. Använd en vattenfast penna. Ställer man sedan alla av en sort i ett tråg så behövs bara en etikett. Spartips nr. 4

Fiberduk tycker jag är superbra. Som ett litet täcke eller skydd mor stark sol. En del vill ha sitt växthus tipp topp. Ja visst men det blir ju lite jordigt och så där inne, jag har nog inte bästa ordning och reda men försöker att ha det fint ändå.

 Jahaja, men då så.. Bara att sätta fart hörrni. I dag har jag skolat om stor gul tagetes, 30 plantor står på tillväxt och det finns massor kvar.


Jag ska ge bort eller byta med vänner och bekanta. Ett tips till ju...

2 kommentarer:

  1. Det var ett ovanligt charmigt växthus! Vi har inget alls.....men det får vara utan. Tror jag. Men när jag ser sådana som ditt blir jag sugen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Odlingstips är så bra för mig. Tack. Kram Anette

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!