måndag 11 november 2013

I färgat glas.


Överallt pratas det om jul, om advent och allt pysslande som det innebär. Jag fattar ingenting, jag har inte förstått att det bara är tre veckor kvar till 1:a Advent. Jag griper krampaktigt fast i det som växer och gror, vill inte att det ska vara vinter ännu.
Fast det känns i kroppen att det snart är dags för lite vila, att jag snart ska åka bort  till värme och grönska. Kroppen är tung som bly när kvällen kommer. Jag orkar inte många knop. Bilresorna till och från jobbet är betydligt jobbigare den här mörka årstiden och tar verkligen ut sin rätt. 
Fast det är då under resorna som jag funderar lite, reflekterar och sammanfattar dagen. Som i dag när jag gjorde några lite glada genom att ge lite av det enkla jag kan tillföra.
 
 
 I sovrumsfönstret står några gamla färgade flaskor med varsin murgröne-girlang. Har jag tur så bildas det rötter och vips så får jag nya fräscha växter att glädjas åt. Precis som när man sköter om sina relationer och sina vänner. Att ge och ta. Att hålla känslor levande och låta vänskap växa.
 
 

 
 


6 kommentarer:

  1. Jamen det gäller att vårda det mesta för att det ska bestå.
    Visst är det lite mörkt och ruggigt, men snart så tänder vi stjärnor och ljusstakar, då blir det riktigt mysigt.
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  2. Vilken fin liknelse med vänskap och relationer!. Jag som kör väldigt mycket bil kan bara hålla med, jobbig årstid att köra bil i! Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Ja, lite sol och vila skulle man ju verkligen inte tacka nej till nu. Men för egen del får nog solen vänta ändå. Det blir all in advent och jul istället. :)

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att ha värme att längta till! Fin reflektion du gjorde.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Fint skrivet och tänkvärt och viktigt, jag håller så med!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Du är en fin vän, du Pia! Och vackra flaskor har du, också!
    Jag blev så glad för lärkkvistarna!
    //kram

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!