tisdag 18 september 2012

Om att lära sig nya saker.


Citat: Red Top (Lennart Nyblom)

Idag är jag hemma och kurerar mig lite, ja febern kom farandes i söndagskväll. Iskalla bad är kanske inte så jättebra med tanke på alla snoriga näsor som jag möter dagligen. Gjort är gjort och går inte att ändra på. Nu när jag sitter här, jag ligger mest, så funderar jag lite på teknikens värld och hur jag ska få mina kollegor att använda vårt nya system på datorerna. Många gör det så klart men inte alla,  det är svårt att lära sig om man inte är tillräckligt nyfiken. Jag tycker själv att det är jättesvårt, men det är ju allt innan man lärt sig. Ta cykla tex. Det kunde man ju inte från första stund man såg en cykel. Nej man var allt tvungen att träna på det, precis som att åka skridskor eller att lära sig simma.
Så är det med datorn också man måste träna och framför allt, så man måste vilja. Vi får lov att anpassa oss lite till det moderna och nya och inte fastna i gamla hjulspår. 
Maken berättade igår om en kvinna som var närmare 80 tror jag. Hon hade fått en ny mobil som hon inte förstog sig på alls. Hon var en klok kvinna så hon gick till skolgården och bad några barn hjälpa henne. Tuff gumma må jag säga för hjälp det fick hon. Barnen tyckte det var kul att visa henne hur man skulle göra.
Lite att fundera över så här på en tisdag.
Kram!


5 kommentarer:

  1. 10 poäng för ditt Inlägg! Så bra tänkt!
    Kram och vink.

    SvaraRadera
  2. Kloka ord! "Nymodernigheter" kan vara läskiga i början, men ger oftast något gott i alla fall. Lycka till och krya på dig!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag tänker lite som du, datorer och sånt tekniskt kan vara himla svårt...men det är bara på´t igen liksom tills man lär sig, lite som för vår dotter när hon skulle lära sig cykla till slut funkade det bara.

    Kul att du tittade in till mig, var ju ett tag sen jag fick till några inlägg..
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. När jag började min tid som originalare och så småningom arbetade mej upp till formgivare på reklambyrå så var det papper, pennor, spraylim och skalpell som gällde. Och jag tänkte minsann aldrig i livet använda nåt så okreativt som en dator! Men efter att jag under påtryckning motvilligt gick med på att prova... så insåg jag snabbt möjligheterna:) Sen 80-talet har jag nästan enbart arbetat via dator och har många gånger undrat hur jag nånsin kunnat klara mej utan!! Så kan det gå...
    Tack för dina rara ord om min bok! De värmer mitt hjärta:)

    Kram till dej.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Underbara funderingar så här en vanlig tisdag. Tack för trevligt inlägg.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!