lördag 17 november 2012

Fönsterpiff!


Så här fint fönster har jag i växthusdörren. Jag tycker det är jättefint med spröjs. Vi har inte det på vårt hus...ännu, bara på ytterdörren som vi köpt nyligen.
Vi har nyss lagat två av våra fönster och det är då man kommer på hur fula dom är.  En kollega har nyligen piffat sina fönster genom att köpa lösa spröjs, måttbeställda till sitt hus.
 Jag är bra sugen jag med.

 
Här är före och efter bilder från http://www.finasprojs.se/bildgalleri 
Tycker det blir en otrolig skillnad och det ser mer hemtrevligt ut.

Det här kallas för torpromb. Sådana skulle jag vilja ha på vår inglasade veranda. Gärna med färgat glas i den lilla romben.

  
Här nedan ser man ju att det går bra att blanda typer av spröjs. De små fönstren uppe har ju bara ett kryss medans de andra har smårutor uppetill och så romberna på verandan.

Källa
Vad tycker ni om spröjsade fönster?


4 kommentarer:

  1. Kär Pia, nu MÅSTE jag säga något: Alla våra fönster i vårt hus är spröjsade(orginalfönster)Visst är det snyggt.....Men en sak ska du veta, att när de ska putsas...är jag väldigt nära "sammanbrott". Får skruva upp och öppna varje fönster och spröjsarna "sitter fast"....så du fattar vilket jobb det är. Ett fönster har 16 små rutor att putsa!
    Må gott och ta dig en funderare...
    Kram och vink.

    SvaraRadera
  2. Jag har spröjs i mina fönster och älskar det, visst är det lite jobbigt att putsa med det finns ju idag sådana som är avtagbara ! Ha en fin lördagskväll !

    SvaraRadera
  3. Såklart du ska ha spröjs... om det passar huset vill säga... allt ska ju harmonera! Visst är det trassligt att putsa (mitt värsta måste som jag alltid skjuter upp) men det är det värt.

    Planera och dröm vidare!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Å vilka fina spröjsbilder. Finns det lösa att köpa så är det väl bara att slå till. Det blir så fint och ombonat.
    Ha en skön söndag.
    Kram
    AC

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!