lördag 24 november 2012

Burkhistoria!



Den här burken är  inhandlad på en loppis. Tycker den är rolig för på kortsidan så står det thé och på långsidan Gevalia blandning. Jag har för mig att det är kaffe, men det kanske det inte alls behöver vara.

Sedan är det stjärnorna som jag tycker liknar tändsticksstjärnor.

Jag gillar färgen på burken och det snygga sigillet på den andra kortsidan. Nu blev jag så nyfiken på om det kunde ha varit the i burken så jag googlade och hittade mycket läsvärt om familjen Engwall i Gävle.

 
Victor Theodor (1827-1908), grosshandlare, grundare avVict. Th. Engwall & Co och dess chef till 1882.Han startade på 1860-talet också en tändsticksfabrik, förmodligen vid Södertull.
 
  Jag hade inte så fel med stjärnorna ändå. Kul va? Historia är spännande. Den där texten med thé är förmodligen dit skriven senare, eller vad tror ni? Jag har i alla fall thepåsar i burken nu.








3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med gamla plåtburkar. Försöker ta tillvara på dem jag råkar ramla över. Just nu letar jag mest efter gamla karamell och chokladburkar.
    Ha de gott. Kram, Cat

    SvaraRadera
  2. vacker burk och visst passar den bra till the , ha en härlig lördag.

    SvaraRadera
  3. Så kul med lite historia om den charmiga burken:)
    Det är alltid lika spännnande att få veta mer om gamla föremål.
    Trevlig burk att ha te i !!
    Ha de gott vännen :)
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!